Quan
un escriptor publica una primera novel·la i aquesta es converteix en
un èxit abassegador,
a l'autor se li planteja un repte majúscul a l'hora d'escriure el
seu segon llibre. Això és el que li va passar a Albert
Sánchez Piñol després
que La
pell freda (2002) obtingués una magnífica acollida per part dels
lectors i de la crítica, unes xifres de vendes fulgurants i
que fos traduïda
a 29 idiomes.
Així doncs, la seva segona novel·la s'esperava amb molt d'interès i amb certa inquietud per veure si era capaç d'igualar la qualitat i la notorietat de la seva primera obra.
Pandora al Congo té un argument complex que Sánchez Piñol desenvolupa de forma magistral; un jove i inexpert escriptor, Thomas Thomson, rep l'encàrrec d'un advocat, Norton, d'escriure la història d'un presidiari acusat de l'assassinat de dos germans de l'aristocràcia en una expedició al Congo.
Així doncs, la seva segona novel·la s'esperava amb molt d'interès i amb certa inquietud per veure si era capaç d'igualar la qualitat i la notorietat de la seva primera obra.
Pandora al Congo té un argument complex que Sánchez Piñol desenvolupa de forma magistral; un jove i inexpert escriptor, Thomas Thomson, rep l'encàrrec d'un advocat, Norton, d'escriure la història d'un presidiari acusat de l'assassinat de dos germans de l'aristocràcia en una expedició al Congo.
Seixanta
anys després, Thomson ens
explica tota la història a través de diversos flashbacks en
els quals no
només relata els fets ocorreguts al
Congo el 1914 sinó també
la seva participació en la Primera
Guerra Mundial i les seves entrevistes a la presó amb
l'acusat, Marcus Garvey.
La part més important de la narració és la que té lloc al Congo on els germans Craver han muntat una expedició per trobar or i diamants.
Allà, a la selva profunda, sota la mina que excaven els negres explotats, apareix l'amenaça desconeguda en forma d'una agressiva raça que viu a les profunditats de la terra, els Técton.
La part més important de la narració és la que té lloc al Congo on els germans Craver han muntat una expedició per trobar or i diamants.
Allà, a la selva profunda, sota la mina que excaven els negres explotats, apareix l'amenaça desconeguda en forma d'una agressiva raça que viu a les profunditats de la terra, els Técton.
Com
a La pell freda aquí també s'hi barregen gèneres diferents;
novel·la d'aventures africanes, de terror, d'intriga judicial i
també, sorprenentment, romàntica. Sí, perquè aquí, igual que a
La pell freda també hi ha un personatge femení, Amgam, de la
raça invasora, de físic peculiar, que implica en Garvey en
una aventura amorosa.
Però aquestes són les úniques similituds amb La pell freda perquè Pandora al Congo és una altra cosa. És una crítica atemporal a la discriminació per motius de classe social, al sistema judicial, al periodisme sensacionalista i moltes coses més. Però és, sobretot, una demostració de què la realitat mai és una sola i que els límits entre aquesta i la ficció són molt prims i difusos.
Però aquestes són les úniques similituds amb La pell freda perquè Pandora al Congo és una altra cosa. És una crítica atemporal a la discriminació per motius de classe social, al sistema judicial, al periodisme sensacionalista i moltes coses més. Però és, sobretot, una demostració de què la realitat mai és una sola i que els límits entre aquesta i la ficció són molt prims i difusos.
El
que és segur és que Sánchez Piñol és
un narrador de raça, un escriptor amb unes qualitats fora del
comú i ho torna a demostrar amb aquesta novel·la que no deixarà
indiferent a cap lector.
No hay comentarios:
Publicar un comentario